We2USA vooronderzoek

Het leukste en meest dynamische aan een onderzoek is het vooronderzoek (oriëntatie). Dat deel barst van recursie en iteratie (oftewel telkens opnieuw beginnen) omdat je telkens nieuw aspecten tegenkomt. Het moeilijkst is om niet meteen te gaan onderzoeken, uitzoeken en uitwerken; juist vanwege die nieuwe aspecten die je dan graag eerder had willen weten. Leuk is wel weer dat je sommige thema’s wel eerder als losstaand deelonderzoek kunt afsplitsen om je vervolgens daar heerlijk helemaal in te verliezen. Dat heet voorpret, meestal 😉

Dus gooien we in het vooronderzoek alle losse flodders, relevant of (nog) niet in de grabbelton, die t.z.t. wel eens geordend gaat worden. Lekker snuffelen bij specialisten (rondreis-aanbieders), hobbyisten (ervaringsdeskundigen), wet-sites (regeringssites), bij elk thema dat je dan zo tegenkomt de themasites, en de beterweters (rest). Vraag is: hoe maak je verschil?

Langzamerhand ontstaat een overzicht met aandachtspunten, zoals: Verscheping en invoer- en importkaders van campers, Esta (USA) en ETA (Canada) beperkingen en dus Visum-eisen en procedures, verscheping/reis/ziektekosten/auto/hulp-mogelijkheden plus voor-/nadelen van verzekeringen,  welk weer (thunderstorms, tornado’s, hitte, regenseizoen) is het waar wanneer, welke route is dan goed genoeg, waar beginnen en waarom (kosten verscheping, visumbegrenzingen en consequenties), waar en wanneer is het hoogseizoen (feestdagen, vakanties, ‘silver’s). En nog heel veel meer zoals kortingspassen, Fiat-Ducato-dealers (Dodge RAM Promaster)), hookup-specifieke camperdingen (electra 110V, hoge druk water, speciale afvoerslang), wifi-mifi, verkeersregel, per staat verschillende regels, risicovolle insecten en beesten en planten, zomer- en staats-tijden, omrekenen van maten en gewichten, koersen, temperatuur (F=>C) etc.

Na de nodige iteratie kom ik al tot een flink aantal deelonderzoeken en deelconclusies.

Ja, de eigen camper mee is veeeeel goedkoper dan de alternatieven. Een huurcamper kost $30000 per half jaar. Ja, de verscheping kost allin meer dan ze zeggen. Halifax is kortstbij. Ja maar, de camper mag max. 1 jaar in Canada én max. 1 jaar in de USA zijn. Zo niet dan importeer je de bak officieel met alle trubbels van dien. Oh ja, zelf mag je met een Eta max 1 jaar in Canada en met een Esta max. 3 maanden in de USA zijn, en met een 10 jarig B2 visum  moet je afwachten wat de border-controller je gunt als je daar bij de grens staat (half jaar? heel jaar?).  Wat doe je als het toch maar 6 maanden wordt?

OK, we gaan voor een B2 en een ETA. OK, we beginnen in Halifax en een maand Canada. OK, we houden er rekening mee dat we na 6 maanden de USA uit moeten, maar laten de Zwerfuil dan staan en komen een maand of wat later terug voor de rest van de trip. Binnen nog 6 maanden zijn we dan weer voor de 2e keer in Canada, met een nieuwe ETA. Maar we blijven korter dan ([te] kort gezegd) 183 dagen in één jaar in de USA, want anders vallen we in de USA taxruling. En hoe zit het met NL-USA taxtreatings (valt mee)?

Leuker is om je af te vragen wat je gezien wilt hebben; daar mag ik meteen al diep op in gaan, volgens de onderzoekstheorie. Zoals: Fraaie routes (Scenic driveways), Walvissen, Dolfijnen, Zee-arenden, Papegaaiduikers, Nova Scotia, Quebec/Montreal een beetje, Niagara, Mennonieten-land, Washington, Appalachen, Beren, Herten, Monarchvlinders, Smokey Mountains, Music-land (Nashville, Memphis) langs de Mississippi, New Orleans, Moerassen (Cajuns), Indianen-/cowboys-relicten aan de zuidgrens, Houston, etc. etc.

Deze vooronderzoekjes leveren parallel heel wat scenic- en city-detail informatie en route documentatie op, want waar zijn ze? Wanneer? Hoe regel je dat? Wanneer? Lukt dat? Past dat?

Telkens eerst onderzocht via de thema’s: Wat raadt men je aan langs een bepaalde route (Tioga Tours is een heel goede site, USA4ALL zit vol met ervaringsdeskundigen die mee willen denken. En er zijn best wel een stel ervaringsdeskundigen die een half jaar of langer rondtoeren met een eigen bak of huurbak). Wat zeggen de touroperators en HopOnHopOff aanbieders over een bepaalde streek, route en stad? En de forest-, state- en national Park sites? Waar zitten de campings (AllDays app), waar mag je bij particulieren staan (Boondocking site) of bij bedrijven (Harvest site)? Waar kun je een camper parkeren (alles is daar parkeergarage, vaak op gebouwen)? Waar precies (lonlat nivo) is een bepaalde attractie (Google maps: duizend maal dank!). En welke route is dan optimaal bij die groep latlon’s (Google maps: duizend maal dank!)? Hoe lang doe je er over, waar moet je dus overnachten (Wild staan mag nergens, behalve bij truckstops op Highways, soms)? Waar hebben ze geen douches, wasmachine etc.? Waar zijn de tolwegen (cash of automatisch en hoe dan?)?

Al ruim 3 maanden bezig. Al veel op tafel. Er is nog veel uit te zoeken!

Vanaf begin volgend jaar gaan we dingen definitief regelen en vastleggen. Eind juni 2017 start het 1e reishalfjaar. Rond eind december ff terug hier. In Maart het 2e reishalfjaar. In september 2018 zijn we er wel klaar mee….denk ik. Wel een ervaring rijker!

Tussentijds blijven we van alles regelen. Veel campgrounds zijn niet of pas een half jaar te voren te boeken…. FF goed vastleggen en plannen…. Wie wil in mn huis wonen, tijdelijk?

Wish me more luck!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s