Tja, Wie zei dat Murphy een optimist is?

Tja, daar zit ik dan. Op Schiphol, met USA$1000 en Can$1250 cash in twee zakjes en flink wat €’s armer aan het Grenswisselkantoor; gelukkig was de fiscus zo vriendelijk mijn saldo aan te zuiveren met wat ze mij en Mar aan IB en VV nog schuldig waren.

Tja, daar zit ik dan. Op Schiphol te internetten. Ik kan niet zonder internet nu, zie onder, terwijl de knallende donder- en bliksem gisterenmiddag de regelkast zo ontregelde dat de hele buurt (10 Ziggo gebruikers) geen internet, tv en telefoon hebben. Ik dus ook en ‘not fun’. De mb-tjes op mijn mobiel vliegen dan ook de deur uit omdat ik die met tethering gebruik en ik een minimum telefoon abo heb omdat ik toch nauwelijks bel of inet vanaf dat ding.

Tja, daar zit ik dan een hotelletje extra te regelen omdat het schip met de camper zeker later dan gepland zal arriveren. Estimated Time of Arrival: 28/6, terwijl dat eerst 26/6 was. Oftewel op zijn vroegst pick-up op 29 of 30/6 en als we pech hebben pas na dat weekend er op volgend. Nou ja, kunnen we Halifax bekijken. Moet nog zien of we de huurauto verlengen; ik denk het wel want….

Tja, daar zitten we dan knap mee: zou de camper echt geblokkeerd in zijn één staan? Tot mijn stomme verbazing krijg ik 20/6 ’s ochtends van de scheepsmakelaar Seabridge een mailtje dat de RV aan boord is gegaan. Prachtig!!!! Tja, maar wat betekent die cryptische angstaanjagende boodschap dat er een rapport is met de tekst “Gearbox safety key missing – unit can only be driven in first gear” plus de opmerking dat ze ‘de’ sleutel er van niet zo gauw konden vinden, maar gezien de tijd er niet echt naar gezocht hebben. Gelukkig maar, want zo’n sleutel is en was er niet.

Tja, wat doe je tegen tovernarij? Want dat moet het geval zijn. De wagen heeft een versnellingsbeveiling , maar die was niet actief en ik had 14/6 zelfs die sleutels er van niet bij me. Toen reed hij perfect. Ik kreeg ook een acceptatiebewijs zonder ‘remarks’. En ik stond er bij en keek er naar toen de Walleniuslui de bak startten, -stationair dus-, zonder dat bokt en zonder dat hij afslaat en zich motorisch vast zet (Ducato grapje) etc., wat hij zou doen indien geblokkeerd in de één. Ze reden er om 16u stevig mee weg, dus minstens in zijn twee, naar de overslagparkeer. Niemand berichtte mij iets, terwijl ik op mijn taxi wachtte. Niemand belde mij in de trein. Niets aan de hand dus. De dag er na had ik nog contact over het LPG-certificaat: alles in orde…

Tja, toch de Bearlock? Je hebt een speciale sleutel nodig om stevig indrukkend het slotje te kantelen. Dat moet te zien zijn aan al dan niet uitstekende delen en al dan niet gekantelde slotstand. De leverancier zegt dat dit zonder sleutel (praktisch) onmogelijk is zonder geweld. Ze willen wel helpen met verdere analyse zodra we er kijk op hebben; maar ze ‘zitten’ niet aan die kant van de plas…. Tot dusverre heb ik nog geen mail van ze gehad met een toelichting op hun standpunt

Tja, dan kijk je lelijk op je neus als blijkt dat het schip al vaart.

What the f..ck halen ze het in hun hoofd zonder bericht aan mij die wagen op de boot te laten, terwijl ik er in 3u kan zijn en ik zelf wel bepaal of een kapotte of kapot gemaakt wagen mee moet of mag. In Europa, en zelfs Belgie mag daar bij horen, gelden mijn verzekering en groene kaart en ANWB steun, etc.

Tja, wat een complex. Tot 28/6 gelden mijn Hollandse/Europese polissen en vanaf 28/6 gelden er andere ANWB Wegenwacht (Europa plus), doorlopende reis/annulerings verzekering, stopt mijn camperverzekering in Holland en start dan om 12AM de Amerikaanse Collision/Comprehensive etc. insurance. En de net door mij geactiveerde road assistance optie op mijn Spot Connect SOS/Tracking contract. De wagen komt dus op 28/6. Ik wil er nu niet voor 12AM zijn……

Tja, mazzel of juist niet, maar: is het euvel aan boord van het schip of bij boarding ontstaan? Valt dat nu net wel (aan boord) of niet (boarding) onder de maritieme verzekering die de overtocht dekt?

Tja, dekking of geen dekking…..Op 20/6 en tot 28/6 geldt nog mijn full casco camper verzekering. Maar er is geen schade (vastgesteld of te zien)… Wel is er sprake van onverantwoord gedrag terwijl men verantwoordelijk is voor mijn camper. Maar wat is daarvan de schade? En dan valt dat niet onder een verzekering maar moet je juridisch gelijk en verhaal gaan halen. Via de rechtsbijstand dus. Arag is nu mijn beste vriendinnetje.  

Tja, effectief helpt het allemaal niets. Allemaal poespas, maar de bak gaat er niet van rijden …  als er al echt (wishful thinking?) iets aan de hand is… De plaats delict ligt in Zeebrugge maar slechts ter plekke in Halifax is er iets concreets te zien, vast te stellen of te zeggen en te concluderen en te initiëren….

Tja, daar zitten we dan . Ik moet door die kul het afscheid bij/met Sylli/Tygo en met Jenny/Scot/Leon en de zandsculpturen overslaan. Mar is wel gegaan, maar niet naar de zandsculpturen. De Mazda had een storing toen ze wilde gaan rijden, maar die was snel verholpen; tja het is/wordt net als wij een oudje. Gelukkig hadden we net nog een leuke avond met Cora bij de Griek met Mezes-menu en ouzo. Positief is ook dat we volgende week een bos bloemen krijgen van Fox-vakanties (goedmakertje voor ons ‘lijden’ tijdens de Java/Bali-Ubudtour 😉) naast een vergoeding voor deze onnodig toch betaalde excursie en E150 korting-op-een-volgende-Fox-reis binnen 2 jaar (geldig in USA?). 

Tja, waar hou je je aan vast? Wel aan Frans! Die is een kennis van Mies, woont in Nova Scotia en werkt als schademanager bij een verzekeringsmaatschappij. Inderdaad, gelukkig, die van de maritieme verzekering. Hij is Nederlands en ik heb al een tijdje over van alles contact met hem. Nu formeel dan…. ; hij is al op de hoogte en gaat op zoek naar een versnellingsbak specialist. Zelf vond ik al twee Chrysler/Fiat dealers (verkoop?) in Halifax, maar of die technisch ‘Ducatoons’ spreken en snappen?

Tja, de forwarder in Halifax wist zelfs nog niet van de komst van de RV en gaat dat snel navragen bij Seabridge; wel weten ze nu dat ze met die RV voorzichtig moeten (laten) doen….. Ook de aankomst en pick up inschatting kunnen ze nog niet geven. Dan hou ik het er maar op dat 2 dagen later vertrek ook latere aankomst betekent. Dus heb ik toch maar een extra hotelletje geboekt….. en de huurauto houden we ook iets langer aan. De eerste camping kan uiterlijk 5 dagen te voren gecanceld worden; dat zien we dus in het weekend van 1/7, wel want dan weten we veeel meer.

Tja, worst case is dat de wagen gewoon een gebrek heeft (hoewel mijn Ducato dealer hier zegt dat dit niet kan) en dat de stampij en kosten gewoon voor mijn rekening zijn. Dan nog moet er gerepareerd worden en wie kan hier een Ducato repareren? ANWB alarmcentrale bellen? Road-assistance bellen? Slepen/rijden in z’n 1 naar dealer? Weekje (of wat) afwachten? Dan missen we de hele Highlandgames ook nog?

Tja, balen dat je dan net in deze toestand geen internet hebt. Straks al gekeken op de storingspagina…niets opgelost nog. Nog eens om 13.23u: Ja, opgelost. Thuis verder!  Oeps, … eerst even bij Mar de huissleutel ophalen; lekker wandelingetje.

Tja, achter de hand heb ik dan inmiddels ook nog mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Immers goed afgeleverd door mij aan Wallenius en slecht afgeleverd door Wallenius impliceert aansprakelijkheid. Wat ontbreekt is een onafhankelijke expert in Canada maar die is door de rechtsbijstandsverzekeraar ook al gevonden (Dekra) en wordt achter de hand gehouden. Ook kan het geen kwaad om zowel Seabridge als Wallenius nog even formeel op hun aansprakelijkheid te wijzen; des te meer omdat er geen algemene voorwaarden bij deze bedrijven zijn te vinden zo 1, 2 3. ….. vreemd.

Tja, en als ik het niemand in de mik kan schuiven, wat dan?! Dan is er de ANWB alarmcentrale die hand en spandiensten verleent, onderdelen opstuurt e.d. En daarna is er de Amerikaanse Comprehensive verzekeraar waar ook nog eens ‘extra verblijf’ onder valt, als ik e.e.a. goed lees. En ten slotte de road assistance die op zijn minst de wagen sleept naar een truckspecialist ergens. How prepared can we be?!

Tja, ik ga er eigenlijk toch gewoon van uit dat dit een ‘marine insurance’ afwikkeling wordt incl. expertise- en reparatie-check en laat hen vooralsnog ‘de lead’ hebben en de voorstudie daar van doen. Eind van de maand weten we meer en hebben we weer een hoop geleerd.

Tja, het zou geen werk- en studiereis worden, dus daarna snel: de eerste 6 maanden relaxation! Zonder Murphy. Wish me luck!

 

 

Een reactie op “Tja, Wie zei dat Murphy een optimist is?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s